Wat is je doelstelling?

Ontbijt overslaan: gezond om af te vallen?

Is het overslaan van je ontbijt gezond? Dat is een vraag waar veel mensen zich mee bezighouden en waar geen eenduidig antwoord op te geven is. Sommige mensen slaan hun ontbijt over zodat ze een halfuurtje langer kunnen blijven liggen, maar sommige mensen slaan het ontbijt bewust over om af te vallen. Zorgt niet ontbijten echter wel voor afvallen? Of zorgt eerder een gezond ontbijt voor afvallen? Deze blog zal proberen antwoord te geven op beide vragen.

Is niet ontbijten gezond?

Het ontbijt vormt een goede start van de dag. Dat is een wijsheid waarmee velen van ons opgegroeid zullen zijn. Ontbijten zorgt namelijk voor nieuwe energie na de nacht. In de meeste gevallen heb je na je nachtrust zo’n tien uur of langer niet gegeten en dan is het aan te raden om nieuwe voedingsstoffen tot je te nemen, zodat je energie hebt voor een nieuwe dag. De meeste onderzoeken naar dit onderwerp laten positieve effecten zien op de gezondheid. Deze resultaten zijn vooral zichtbaar bij kinderen en adolescenten. Wanneer je ontbijt, lijkt er minder risico te zijn op overgewicht, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten.

Wel aangetoond

Het is echter lastig om vast te stellen of er een verband ligt tussen het overslaan van je ontbijt en overgewicht. Het overslaan van je ontbijt kan namelijk wel leiden tot ongezonde gewoontes, zoals meer snacken, roken en minder bewegen. Bovendien is uit een aantal klinische studies naar voren gekomen dat er een kleine daling is in de dagelijkse energie inname als het ontbijt wordt overgeslagen. Daarom raadt bijvoorbeeld het Voedingscentrum aan om een gezond ontbijt te eten om af te vallen in plaats van het ontbijt over te slaan.

Afvallen zonder te ontbijten?

Of het ontbijt overslaan gezond is, staat dus nog ter discussie. Wat wel aangetoond is, is dat het overslaan van je ontbijt kan leiden tot een verlies van gewicht. Met andere woorden: je valt af. Dit komt doordat je ten eerste een lagere energie-inname hebt die vaak niet door de dag heen gecompenseerd wordt. Ten tweede kun je door het overslaan van je ontbijt afvallen, doordat je vastenperiode verlengd wordt. Meer en meer bewijs stapelt zich op dat het verlengen van de periode dat je niet eet, leidt tot een verlaging van de insulinespiegel. Dit heeft weer een positieve werking op je wens om af te vallen.

Intermittent fasting

Intermittent fasting, ook wel periodiek vasten genoemd, is een wetenschappelijk ondersteunde leefwijze. Het kan gunstige gezondheidseffecten hebben en bijdragen aan gewichtsverlies. Bekende vormen van periodiek vasten zijn om de dag vasten of gedurende een bepaalde periode. Een bekend voorbeeld van periodiek vasten is bijvoorbeeld het 5:2 dieet. Wil je meer lezen over periodiek vasten, lees dan deze blog.

Intermittent fasting kan leiden tot een gewichtsverlies, zolang je minder calorieën in je voeding binnen krijgt dan je verbruikt. Afvallen door het ontbijt over te slaan zou dus binnen dit dieet passen, mits je niet gedurende de lunch het dubbele aantal calorieën tot je neemt. Sla je het ontbijt namelijk over, dan haal je brandstof uit opgeslagen voorraden in je lichaam en val je af.

Gezond ontbijten

Zie je er nu echt tegen op om je ontbijt over te slaan en wil je toch afvallen? Dan ontbijt gezond. Een gezond ontbijt mag je op elk moment van de dag nemen en kan toch leiden tot afvallen. Let dan wel op de calorieën die je tot je neemt. Een gezond ontbijt bevat in ieder geval minder dan 400 kilocalorieën en bevat veel eiwitten en vetten, omdat het lichaam van deze stoffen lang verzadigd blijft. Belangrijk bij een gezond ontbijt is namelijk dat het verzadigend is. Je moet er immers zeker vier uur op teren. Zo voorkom je dat je aan het snacken slaat. Hoe weet je nu wat de caloriebehoefte is van een man of vrouw? Klik op de linkjes voor meer informatie.

Gezond ontbijt: tips

Uit welke ingrediënten bestaat een gezond ontbijt voor afvallen dan? Wat jij voor je gezonde ontbijt moet eten, is afhankelijk van welk doel jij voor ogen hebt. Hieronder volgen echter een paar smakelijke ontbijt tips:

  • – Notenbrood met volle kaas
  • – Griekse yoghurt met gemengde noten
  • – Ricotta en citroenpannenkoekjes
  • – Kwark
  • – Fruit
  • – Powersmoothies
  • – Havermout
  • – Quinoa
  • – Volkoren boterham met pindakaas (mits pindakaas niet te veel suiker en palmolie bevat)

Wat moet je nu?

We kunnen ons voorstellen dat je hoofd tolt van alle informatie. Moet je nu wel of niet je ontbijt overslaan om af te vallen? Daarom zetten we nog een keer alle voor- en nadelen van niet ontbijten om af te vallen voor je op een rijtje.

Waarom ontbijt overslaan?

Het overslaan van het ontbijt heeft een aantal voordelen aan zich verbonden:

  • – Stabielere bloedsuikerwaardes
  • – Stabieler humeur
  • – Ontstekingsremmend
  • – Mindere insulineresistentie
  • – Daling insulinespiegel
  • – Verbetering cholesterolwaardes
  • – Vermindering van lever vervetting
  • – Minder calorieën
  • – Opgeslagen voorraden worden gebruikt voor energie

Waarom niet je ontbijt skippen?

Het overslaan van je ontbijt heeft ook een aantal nadelen:

  • – Tekort aan vitamines
  • – Tekort aan mineralen
  • – Tekort aan energie
  • – Eerder trek in een snack
  • – Door onvolwaardige voeding krijg je gewichtstoename
  • – Meer eten gedurende andere maaltijden

Hoe sla je je ontbijt succesvol over?

Als je van plan bent om je ontbijt over te slaan, kun je gebruik maken van deze tips om dit proces te vereenvoudigen. Bouw het ten eerste rustig op. Je lichaam moet vaak wennen aan een nieuwe situatie. In het begin heb je sneller trek en last van je concentratie, maar dit verdwijnt na een tijdje. Sla in het begin daarom maar een dag je ontbijt over en verhoog dit aantal per week hierna. Eet daarnaast minder suikers, maar richt je op eiwitrijk voedsel. Ook groentes en voldoende vetten zijn belangrijk. Als laatste is het een aanrader om een gepersonaliseerd voedingsschema te laten maken. Bij een voedingsschema wordt er rekening gehouden met jouw persoonlijke energiebehoefte, waarop het aantal calorieën, eetmomenten en dergelijken worden aangepast.