🚀 Vandaag 28 July 2021: voedingsschema’s worden binnen 30 minuten geleverd!

Sport voedingsschema

Een geschikt sport voedingsschema speelt een sleutelrol in het optimaliseren van de gunstige effecten van lichaamsbeweging aan de hand van een sportschema, of je nu een bodybuilder bent, een professionele atleet in training of aan lichaamsbeweging doet om je mentale en fysieke gezondheid te verbeteren.

Het nemen van weloverwogen beslissingen over voeding en hydratatie kan resulteren in betere sportprestaties, het voorkomen van blessures en een sneller herstel. Het is moeilijk om te weten waar je moet beginnen met zoveel tegenstrijdige informatie die gemakkelijk verkrijgbaar is. Dat is waar de hulp van een professionele voedingsdeskundige u kan helpen bij uw beslissingen, en uiteindelijk uw prestaties kan verbeteren door suikervrije voedingsschema’s samen te stellen en sportschema’s die bij jou passen.

Waarom is een sport dieet belangrijk?

De juiste balans tussen eten en drinken is voor iedereen belangrijk en wie actief aan sport doet, moet zich ervan bewust zijn dat het ook van invloed kan zijn op de sport prestaties. Atleten kunnen bijvoorbeeld meer calorieën nodig hebben dan de gemiddelde persoon of mensen die trainen a.h.v. een sportschema voor bodybuildingwedstrijden die hun eiwitinname moeten verhogen: een goed sportdieet is de sleutel tot uw succes.

sport voedingsschema

Sportprestaties en energie. Welke voedingsstoffen?

Een sportdieet is essentieel voor sportprestaties. Met name vetten, eiwitten en koolhydraten die het lichaam van energie voorzien. Voedingsstoffen zijn de brandstof voor het lichaam. Om onze lichamelijke en geestelijke gezondheid sterk en gezond te houden, moeten we een evenwichtige voeding tot ons nemen met voedingsstoffen die je door het dagelijks leven kunnen dragen. Belangrijke voedingsstoffen zijn onder andere:

1. Koolhydraten zijn de belangrijkste brandstof voor werkende spieren, dus een adequate inname is essentieel om spiervermoeidheid te voorkomen. Hoewel het belangrijk is om je vet inname in de gaten te houden, moet je het niet volledig uit je dieet schrappen.

Er zijn twee belangrijke vormen van koolhydraten – zetmeelrijke of complexe, en enkelvoudige suikers. Enkelvoudige suikers zijn koolhydraten die voorkomen in geraffineerde producten en zorgen voor een zoete smaak, zoals wit brood en suikerhoudende ontbijtgranen. Ze komen van nature voor in melkproducten, fruit en groenten, maar kunnen ook worden toegevoegd aan voedingsmiddelen zoals witte suiker, bruine suiker, honing, melasse en ahornsiroop enz.

Complexe koolhydraten, ook bekend als zetmeel, omvatten granen zoals brood, pasta en rijst. Net als bij enkelvoudige suikers zijn er complexe koolhydraten die beter zijn dan andere. Bewerkte geraffineerde granen, zoals witte rijst en witte bloem, zijn minder gunstig omdat de voedingsstoffen en vezels eruit zijn verwijderd.

Voedingsdeskundigen raden aan om waar mogelijk te kiezen voor ongeraffineerde granen, die nog steeds boordevol vitaminen, mineralen en vezels zitten.

2. Vetten leveren vetzuren die kunnen worden gebruikt als energiebron – vooral als je trainingssessies langer dan een uur duren. Vetten leveren ook de bouwstenen voor hormonen en de vorming van celwanden.

Vet is een essentieel onderdeel van elk sportdieet, omdat vet het lichaam helpt voedingsstoffen op te nemen. Het is een geweldige bron van energie. Hoewel vetten belangrijk zijn, moeten we toch proberen in de gaten te houden hoeveel we eten. Grote hoeveelheden kunnen leiden tot overgewicht en een verhoogd risico op ernstige gezondheidsproblemen.

3. Eiwit kan worden gebruikt als energiebron en is essentieel voor de opbouw van nieuw spierweefsel. Als je aan conditietraining doet, met of zonder sportschema, heeft je lichaam extra eiwitten nodig.

Eiwit is aanwezig in elke cel van het lichaam en is belangrijk voor de opbouw en het herstel van weefsels. Het wordt ook gebruikt om enzymen, hormonen en allerlei andere chemicaliën van het lichaam te maken. Ook vormt het de bouwstenen van botten, spieren, kraakbeen, huid en bloed. Eiwitrijke voedingsmiddelen zijn vlees, vis, eieren, peulvruchten, noten, zaden en sojaproducten.

Hoe kan een sportvoedingsdeskundige helpen?

Een sportvoedingsdeskundige kan een op maat gemaakt sportdieet en sportschema opstellen om iemands trainingsregime en doelstellingen te ondersteunen. Het plan zal zowel voeding als hydratatie bevatten die belangrijk zijn voor prestaties, maar op maat gemaakte voeding kan ook helpen om:

– het energieniveau te verhogen
– een goede gezondheid te bevorderen
– gewichtsbeheersing
– de concentratie te verbeteren

Hoeveel water moet ik drinken tijdens het sporten?

Ten slotte is het van cruciaal belang om gehydrateerd te blijven wanneer je aan sport doet: onvoldoende vochtinname leidt tot uitdroging omdat het lichaam probeert af te koelen door te zweten. Dit beïnvloedt niet alleen je prestaties, maar kan ook uiterst gevaarlijk zijn voor je gezondheid en verdere complicaties ontwikkelen. Hoewel uitdroging bij elke activiteit kan voorkomen, komt het vaker voor bij het trainen in warme en vochtige omstandigheden.

Water is perfect voor rehydratatie, maar als je langer dan een uur aan fysieke activiteit doet, kunnen sportdranken met elektrolyten of natuurlijk kokoswater nuttig zijn. Elektrolyten, kleine geladen deeltjes, zijn essentieel voor het behoud van een gezonde natrium- en kaliumbalans in ons lichaam. Ze stimuleren de dorst en moedigen aan tot drinken, en vergroten het vermogen van het lichaam om water vast te houden.