šŸš€ Vandaag 19 april 2021: voedingsschema’s worden binnen 30 minuten geleverd!

Vegetarisch voedingsschema

Waarom voelen mensen zich aangetrokken tot eenĀ vegetarisch voedingsschema? Sommigen willen gewoon langer en gezonder leven. Anderen zijn overgestapt om de natuurlijke rijkdommen van de aarde te beschermen of uit liefde voor dieren en een ethisch verzet tegen het eten ervan.

Dankzij een overvloed aan wetenschappelijk onderzoek dat de voordelen van vegetarisch eten voor de gezondheid en het milieu aantoont, raadt zelfs overheid aan dat we het grootste deel van onze calorieƫn uit graanproducten, groenten en fruit halen.

En geen wonder: naar schatting 70 procent van alle ziekten, waaronder een derde van alle kankers, zijn gerelateerd aan voeding. Een vegetarisch dieet vermindert het risico op chronische degeneratieve ziektes zoals zwaarlijvigheid, coronaire hartziekte, hoge bloeddruk, diabetes en bepaalde soorten kanker waaronder darm-, borst-, prostaat-, maag-, long- en slokdarmkanker.

Waarom jij misschien beter ook een vegetarisch dieet moet volgen? Kauw hier maar eens op:

Is vegetarisch eten gezonder met een vegetarisch voedingsschema?

EenĀ vegetarisch voedingsschemaĀ is algemeen genomen veel gezonder. Vooral in het voorkomen, behandelen of terugdraaien van hartziekten en het verminderen van het risico op kanker. Een vetarm vegetarisch dieet is de meest effectieve manier om de progressie van coronaire hartziekten te stoppen of helemaal te voorkomen. Hart- en vaatziekten doden jaarlijks miljoenen mensen en zijn de belangrijkste doodsoorzaak in de de westerse wereld.

Wat doet een vegetarisch voedingsschema met je gewicht?

Het standaard westers dieet – rijk aan verzadigde vetten en bewerkt voedsel en arm aan plantaardig voedsel en complexe koolhydraten – maakt ons dik terwijl het niet voedt. Uit onderzoek is gebleken dat 64 procent van de volwassenen en 15 procent van de kinderen tussen 6 en 19 jaar overgewicht heeft. Hierdoor lopen ze risico op gewichtsgerelateerde aandoeningen zoals hartaandoeningen, beroertes en diabetes. Vegetarisch eten gaat dit tegen: je krijgt op die manier wĆ©l alle essentiĆ«le voedingsstoffen binnen, zonder alle harde dierlijke vetten.

Leven vegetariƫrs langer?

Als je overschakelt van het standaard westerse dieet naar een vegetarisch dieet, kun je ongeveer 13 gezonde jaren aan je leven toevoegen. Mensen die verzadigd vet consumeren hebben een kortere levensduur en meer invaliditeit aan het eind van hun leven. Dierlijke producten verstoppen je slagaders, maken je vermoeid en vertragen de werking van je immuunsysteem. Vleeseters ervaren ook een versnelde cognitieve en seksuele disfunctie op jongere leeftijd.

vegetarisch voedingsschema

Verlicht de symptomen van je menopauze

Veel voedingsmiddelen bevatten voedingsstoffen die gunstig zijn voor vrouwen in de perimenopauze en de menopauze. Bepaalde voedingsmiddelen zijn rijk aan fyto-oestrogenen, de plantaardige chemische verbindingen die het gedrag van oestrogeen nabootsen. Aangezien fyto-oestrogenen het oestrogeen- en progesteron niveau kunnen verhogen en verlagen, helpt het handhaven van een balans ervan in uw vegetarisch dieet om de menopauze comfortabeler door te komen. Soja is verreweg de meest overvloedige natuurlijke bron van fyto-oestrogenen, maar deze verbindingen zijn ook te vinden in honderden andere vegetarische voedingsmiddelen zoals appels, bieten, kersen, dadels, knoflook, olijven, pruimen, frambozen, pompoen en yamswortels. Omdat de menopauze ook in verband wordt gebracht met gewichtstoename en een vertraagde stofwisseling, kan een vetarm, vezelrijk vegetarisch dieet helpen om extra kilo’s kwijt te raken.

Is vegetariƫr zijn beter voor het milieu?

Sommige mensen eten vegetarisch nadat ze zich realiseerden welke verwoestende invloed de vleesindustrie heeft op het milieu. Volgens de Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) is de afvoer van chemicaliĆ«n en dierlijk afval van fabrieksboerderijen verantwoordelijk voor meer dan 173.000 km aan vervuilde rivieren. Afspoeling van landbouwgronden is vandaag de dag een van de grootste bedreigingen voor de waterkwaliteit. Landbouwactiviteiten die vervuiling veroorzaken zijn onder andere het opsluiten van dieren, ploegen, sproeien met pesticiden, irrigatie, bemesten en oogsten. Een vegetarisch dieet heeft een veel minder grote impact op het milieu. Weet je nog niet of je geschikt bent voor een vegetarisch voedingsschema? Dan kun je misschien beter een suikervrij voedingsschema of sport voedingsschema proberen.Ā 

Beter voor mens Ć©n dier

Veel vegetariƫrs geven vlees op vanwege hun bezorgdheid om dieren en beginnen daarom met een veelzijdig vegetarisch dieet. Elk jaar worden er tien miljard dieren geslacht voor menselijke consumptie. En in tegenstelling tot de boerderijen van vroeger waar de dieren vrij rondliepen, worden de meeste dieren tegenwoordig in fabrieken gefokt: opeengepropt in kooien waar ze nauwelijks kunnen bewegen en gevoederd met een dieet dat besmet is met pesticiden en antibiotica. Daar wil je toch niet meer aan meedoen?

Is vegetariƫr worden moeilijk met een vegetarisch voedingsschema?

Het is tegenwoordig bijna moeiteloos om lekker en gezond eten voor vegetariƫrs te vinden. Of je nu door de gangpaden van je plaatselijke supermarkt slentert of tijdens de lunch op straat loopt. Als je inspiratie nodig hebt in de keuken voor vegetarisch eten, kijk dan niet verder dan het internet, je favoriete boekhandelaar of de nieuwsbrief van je lokale vegetarische vereniging voor culinaire tips en geweldige recepten. En als je uit eten gaat, kun je in bijna elk etnisch restaurant vegetarisch eten. Heb je haast? De meeste fast food en fast casual restaurants hebben nu gezonde en inventieve salades, sandwiches en voorgerechten op hun menu staan. Dus in plaats van je af te vragen waarom je beter een vegetarisch dieet volgt, is de echte vraag: Waarom ben je nog niet begonnen met vegetarisch eten?