🚀 Vandaag 15 juni 2021: voedingsschema’s worden binnen 30 minuten geleverd!

Vitamine D

Ik durf te wedden dat je in je jeugd minstens één keer te horen hebt gekregen dat je ‘je groenten moest eten’ – omdat je daar sterke botten/haar/tanden/spieren van zou krijgen en je haar van zou gaan krullen (ik had ze allemaal!). Maar hoe gezond ons dieet ook is, het is onwaarschijnlijk dat we genoeg vitamine D binnenkrijgen (vooral in de herfst en de winter) – dus heb jij een opkikker nodig?

In de afgelopen tien jaar is er onder artsen een complete revolutie geweest in onze houding ten opzichte van vitamine D. Toen we het eenmaal begonnen te meten, ontdekten ze dat minstens de helft van de patiënten een tekort aan vitamine D had en dat één op de zes patiënten een ernstig tekort had. Dus begonnen ze routinematig supplementen aan te bevelen voor iedereen die risico liep op osteoporose en ook voor andere aandoeningen (waarover later meer).

Maar op 5 oktober 2018 werd een nieuwe studie over vitamine D en osteoporose gepubliceerd die ons denken waarschijnlijk opnieuw zal veranderen.

Vitamine D en osteoporose

In het verleden zijn wetenschappers erg enthousiast geworden over andere ‘antioxiderende’ vitamines, met name vitamine A, C en E en hun rol bij het voorkomen van hartaandoeningen. De gedachtegang was als volgt: mensen die veel groenten en fruit eten hebben minder kans op hartaanvallen; groenten en fruit bevatten veel antioxidant vitaminen; antioxidanten zijn een goede zaak omdat ze ‘vrije radicalen’ opruimen die het DNA kunnen beschadigen; dus als mensen hun vitaminen niet via groenten en fruit binnenkrijgen, is het geven van supplementen net zo goed. Toen de studies werden uitgevoerd, bleek het aanvullen van supplementen het risico op hartziekten helemaal niet te verminderen.

De nieuwe studie toont een gelijkaardig resultaat voor vitamine D, althans wat breuken, vallen en botdichtheid betreft. Er is geen bewijs dat het nemen van supplementen het risico op breuken of vallen vermindert, of de botdichtheid verbetert. Artsen moeten zich dus afvragen of ze wel supplementen moeten voorschrijven aan mensen die een risico op osteoporose lopen, en we moeten allemaal terug naar de tekentafel om onszelf te beschermen.

Voor sterke botten is calcium ook belangrijk. Zuivelproducten, zaden, peulvruchten, tofu, visconserven met graten en sommige groene bladgroenten zijn allemaal goede bronnen. Interessant genoeg lijken calciumsupplementen niet veel te helpen, en recent onderzoek suggereert dat ze zelfs het risico op een hartaanval kunnen verhogen, dus artsen zijn ook veel voorzichtiger met het voorschrijven hiervan.

vitamine d

Moet iedereen stoppen met vitamine D?

Het is belangrijk om deze nieuwe studie in de juiste context te zien. Er is niet gekeken naar baby’s en kinderen jonger dan 5 jaar, dus het ondermijnt niet de huidige richtlijnen van het RIVM dat zij, samen met zwangere vrouwen, een dagelijks supplement moeten nemen. Mensen die het risico lopen op een tekort aan vitamine D omdat ze zich om religieuze redenen bedekken of helemaal niet buiten komen, moeten ook supplementen blijven innemen.

Bovendien werd in deze studie alleen gekeken naar het effect van vitamine D op de gezondheid van de botten. De laatste jaren hebben we ontdekt dat vitamine D minstens 1.000 genen in het lichaam reguleert – het beïnvloedt de bloedvaten, het immuunsysteem, de spierkracht en nog veel meer. Vermoeidheid en spierpijn zijn de meest voorkomende symptomen, maar lage niveaus zijn in verband gebracht met een verhoogd risico op depressie, hartziekten en zelfs multiple sclerose.

Hoeveel is te veel vitamine D?

Veel mensen beseffen niet dat je van iets goeds ook te veel kunt hebben. In zeer hoge doses kunnen veel mineralen (zoals ijzer) en vitaminen schadelijk zijn voor het lichaam. Volgens de huidige richtlijnen mogen volwassenen niet meer dan het equivalent van 100 microgram per dag innemen. Maar vitamine D is een ‘vetoplosbare’ vitamine, dus je lichaam kan het maandenlang opslaan en je hebt het niet elke dag nodig. Dat betekent dat je even veilig een supplement van 20 microgram per dag of 500 microgram één keer per maand kunt nemen. Maak je geen zorgen – je arts of apotheker probeert je niet te vergiftigen! Je kunt de maandelijkse dosis door 30 delen om het dagelijkse equivalent te krijgen, en dat is wat telt.

persoonlijk voedingsschema

Voedingsschema samenstellen

Een 100% persoonlijk voedingsschema samenstellen? Dat kan! Wij kunnen je voedingsschema binnen 30 minuten leveren. Dag en nacht, 365 dagen per jaar.

Dit voedingsschema bestaat uit 5 á 6 maaltijden per dag, verdeeld over kleine en wat grotere maaltijden. Absoluut géén crash dieet!

Geen abonnement, je betaald eenmalig slechts €14,95 euro voor het voedingsschema. Je voedingsschema bestaat uit 7 pagina’s met het op maat gemaakte schema en staat bomvol met tips & tricks. 

blank