Wat is je doelstelling?

Hoe belangrijk is slaap?

Een goede nachtrust is voor een heleboel mensen in Nederland niet vanzelfsprekend. Zo blijkt bijvoorbeeld uit onderzoek dat ongeveer een kwart van de Nederlanders kampt met een slechte nachtrust. Een goede nachtrust wordt dan ook door te veel mensen onderschat. Een slechte slaaprust heeft invloed op je gezondheid. Het heeft invloed op je concentratie en kan je ook een stuk labieler maken. Volgens dokters is een goede nachtrust net zo belangrijk als eten.

Hoeveel slaap heb je nodig?

Over algemeen wordt het aangeraden om tussen de 7-9 uur nachtrust te krijgen. Het liefst niet meer en niet minder. Veel slapen kan net zo ongezond zijn als weinig slapen. Helaas wil een nachtrust tussen de 7-9 uur niet automatisch zeggen dat je een goede nachtrust hebt gehad. De slaapkwaliteit is ook enorm van belang. Het is bijvoorbeeld heel belangrijk dat je goed doorslaapt en geen gebroken slaappatroon hebt. Slecht in slaap kunnen vallen is ook een vorm van een slechte slaapkwaliteit. Veel mensen besluiten om dan langer te slapen om gebroken nachten te compenseren, maar dat heeft geen zin. Het is waardevoller wanneer je kort maar goed doorslaapt, dan lang en geen rustige nachtrust hebt gehad.

Het verbeteren van je slaapkwaliteit kan bijvoorbeeld door in een rustige en donkere slaapkamer te slapen, of alleen nog maar ontspannende activiteiten te ondernemen en niet vlak voor het slapen te sporten. Het ondernemen van intensieve beweging helpt dan wel weer om beter te slapen, alleen niet vlak voor het slapen. Daarbij wordt het gebruik van je telefoon vlak voor het slapengaan ook sterk afgeraden. Door de prikkels die je krijgt van je telefoon, is de kans ook groter dat je kwalitatief slechter slaapt.

Het is ook erg belangrijk om ritme te creëren. Meestal ga je op een werkdag om dezelfde dag naar bed, maar besluit je in het weekend later te slapen en daardoor ook langer te slapen. Het dus juist van belang dat je eigenlijk elke dag van de week op hetzelfde tijdstip gaat slapen en opstaat. Uitschieters maken hier en daar natuurlijk niet het verschil, maar door een routine te creëren kan je er wel voor zorgen dat je een betere nachtrust krijgt.

Factoren

Ondanks dat er 7-9 uur slaap wordt aangeraden, heeft niet iedereen veel slaap nodig. Zo kan iemand na 7 uur slaap uitgerust zijn, maar iemand anders heeft pas voldoende nachtrust gehad na 9 uur slaap. De behoefte om te slapen hangt af van meerder factoren. Dingen die mee kunnen spelen zijn bijvoorbeeld: leeftijd, geslacht, activiteit en gezondheid.

Zo geeft ongeveer 62% van de vrouwen aan dat ze slecht slapen. Bij mannen ligt dit percentage een stuk lager op ongeveer 38%. Zoals vermeld hebben meerdere factoren hier mee te maken. Zo kunnen bij vrouwen bijvoorbeeld de hormonen een rol spelen bij een slechte nachtrust. Mannen hebben hier natuurlijk geen last van. 

Hoeveel slaap heb je nodig per leeftijd?

Per leeftijd categorie is er een verschil tussen de aanbevolen uren dat er geslapen hoort te worden. Zo hebben kleine kinderen natuurlijk nog meer slaap nodig dan een volwassene.
 
En kind tussen de 0-2 wordt aanbevolen om ongeveer tussen de 11-14 uur te slapen per dag. Dit is natuurlijk niet alleen nachtrust, maar ook dutjes door de dag heen.

Kinderen tussen de 3-5 jaar hebben horen ongeveer 10-13 uur te slapen per dag. Dit is nog steeds veel, maar in dit stadium hoort een kind nog steeds een aardig aantal uur aan slaap te krijgen.

Bij de leeftijdscategorie 6-13 jaar wordt 9-11 slaap aangeraden. Dit is ongeveer de leeftijd dat kinderen op de basisschool zitten. Ze zijn dus meer bezig en zullen in veel gevallen ook geen dutjes meer door de dag heen doen.

Tieners tussen 14-17 jaar horen ongeveer 8-10 uur te slapen. Deze leeftijdscategorie hoort eigenlijk alleen nog maar in de nacht te slapen en niet meer door de dag heen.

De leeftijdscategorieën 18-25, 26-40 en 41-64 horen allemaal ongeveer 7-9 uur per nacht te slapen. De categorieën zijn niet samengepakt als 18-64, omdat per leeftijdscategorie de slaapduur verschilt.

Voor de leeftijdscategorie 65+ wordt het aangeraden om 7-8 uur te slapen. Oudere verspillen vaak minder energie t.o.v. een volwassene, waardoor er dus ook iets minder slaap verreist is.

Slaap inhalen

We hebben allemaal wel eens gezegd dat we slaap moesten inhalen, maar is het bijvoorbeeld ook echt mogelijk om de uren die je gemist heb door de week weer in te halen in het weekend?
Verloren slaap is vrijwel nauwelijks in te halen. We denken er namelijk goed aan te doen, maar eigenlijk heeft slaap inhalen geen zin. Uit onderzoek is gebleken dat je lichaam, maar een derde van je verloren slaapuren nodig heeft om weer in evenwicht te komen. Het is namelijk zo dat je slaapkwaliteit na een slechte nacht beter is. Je slaapt namelijk dieper, waardoor je dus beter uitgerust bent. Bij dit verhaal komt weer een stuk routine kijken. Het doet je lichaam niet goed om het ene moment weinig te slapen en het andere moment veel.