Wat is je doelstelling?

Slapen voor beter spierherstel

Het nut van slaap wordt door veel mensen onderschat. Er zijn veel mensen die te weinig slapen. Dit kan een groot effect hebben op je lichaam. Vooral als je veel aan het sporten bent, heeft je lichaam voldoende slaap nodig. Dit komt omdat in de tijd dat je lichaam slaapt dat je spieren hersteld worden.

Wat is goed voor spierherstel

Gemiddeld heeft het menselijk lichaam 8 uur slaap nodig op een dag. Bij sporten kan dit nog meer slaap zijn. Dit komt omdat in de tijd dat er geslapen wordt het spierherstel in actie gezet wordt. Vooral als je aan duursport doet, is het belangrijk om voldoende slaap te krijgen. Dit komt omdat duursporters over het algemeen het meeste slaap nodig hebben.

Je lichaam heeft twee manieren waarop het kan slapen. Zo heb je de REM slaap en de non-REM slaap. In de REM slaap heeft je lichaam de tijd nodig om het geestelijke gedeelte te herstellen. Om mentaal goed te pas te zijn, heb je dan ook voldoende REM slaap nodig. Voor je spieren is de non-REM slaap echter het belangrijkste. Dit wordt ook wel diepe slaap genoemd.

Tijdens de non-REM slaap ga je langzamer en dieper ademen terwijl je bloeddruk lager wordt. Dit zorgt ervoor dat er meer voedingsstoffen en extra zuurstof naar je spieren en andere belangrijke plekken in je lichaam gaan.

Spierherstel bevorderen door middel van slaap

Door meer te slapen, is het mogelijk om ook meer spieren te herstellen. Normaliter kiest je lichaam ervoor om 4 tot 5 keer te switchen tussen REM en non-REM slaap. Dit is wat je lichaam doet als je 8 uur op een nacht slaapt. Als je korter slaapt, heeft je lichaam niet de tijd om genoeg te switchen. Hierdoor wordt het spierherstel minder bevorderd dan als je meer slaapt.

Als je spieren wilt opbouwen, is slaap ook erg belangrijk. Dit heeft ermee te maken dat slaap één van de belangrijkste momenten is voor de spieropbouw. Tijdens een non-REM slaap geeft je lichaam een boost aan de hoeveelheid groeihormoon. Dit komt omdat de hypofyse in deze tijd veel van deze hormonen afgeeft. Hierdoor is het mogelijk voor je lichaam om meer spieren op te bouwen. Ook geeft dit een stimulering aan het herstel van de spieren.

Tijdens het sporten ontstaan er kleine scheurtjes in je spieren. Deze scheurtjes moeten door je lichaam hersteld worden. Door groeihormonen kan dit gedaan worden. Om dit op de juiste manier te kunnen doen, is belangrijk om voldoende slaap te krijgen. Door minder te slapen, maakt je lichaam minder groeihormoon. Hierdoor is de kans aanwezig dat je spieren niet kunnen groeien of zelfs afnemen als je te kort slaapt.

Voor een fit lichaam is het belangrijk om tussen de 8 en de 9 uur slaap per nacht te krijgen. Ook is het mogelijk om meer slaap dan dit aan te houden. Door ervoor te zorgen dat je voldoende of zelfs meer slaap krijgt, is het mogelijk om meer spieren op te bouwen doordat je meer groeihormonen hebt voor het opbouwen van de spieren.

Slapen met magnesium voor spierherstel

Als je je spierherstel wilt boosten, is het mogelijk om magnesium in te nemen voordat je gaat slapen. Magnesium is namelijk een mineraal dat je lichaam kan helpen bij het herstellen van je spieren. Magnesium helpt bij de energiestofwisseling. Door meer magnesium binnen te krijgen, is het mogelijk om meer energie en voedingsstoffen naar je spieren toe te krijgen.

Ook wordt magnesium gebruikt om te ontspannen voor het slapen. Het wordt een soort anti-stress mineraal genoemd. Elke cel in je lichaam heeft magnesium nodig om goed te functioneren. Magnesium kan je lichaam en je geest helpen om te ontspannen voordat je gaat slapen.

Spierherstel versnellen

Er zijn ook een aantal andere manieren die het herstel van je spieren kunnen versnellen. Om je spieren te herstellen, is het belangrijk om voldoende voedingsstoffen naar je spieren te krijgen. Daarom is het belangrijk om voldoende eiwitten te eten. Als je deze naar je spieren wilt krijgen, is het mogelijk om in een sauna te gaan zitten of warm te douchen. Hierdoor gaan de voedingsstoffen sneller naar je spieren.

Ook kan er gebruik gemaakt worden van vitamine C. In vitamine C zit veel collageen. Dit kan gebruikt worden voor het herstel van de spieren in je lichaam. Vitamine C zul je vooral vinden in citrusvruchten.