Wat is je doelstelling?

Eiwitten na het sporten: feit of fabel?

Het lijkt een steeds populairder iets te worden: proteïne drankjes en eiwitrepen vind je tegenwoordig in veelvoud in vrijwel alle supermarkten. Eiwitten na het sporten, is dat eigenlijk wel zo goed? In deze blog leggen we je de meerwaarde van eiwitten uit samen met het moment dat jij deze het beste kunt innemen. Eten na sporten is sowieso altijd een goed plan omdat je veel energie bent verloren en je lichaam dient te herstellen. Maar hoe zit dat nu precies met eiwitten na sporten?

Eten na sporten of ervoor?

Sporten met een volle maag is nooit fijn, maar zonder te eten kan het zijn dat je te weinig energie hebt tijdens het sporten. Met te weinig eten in je lichaam kan het voorkomen dat je je licht voelt in je hoofd tijdens de inspanning. Ook kan het goed voorkomen dat je minder kracht hebt dan normaal. Als het gaat om eten voor het sporten is het van belang dat je geen grote maaltijd eet vlak van tevoren. Het beste is om zo’n 2 tot 3 uur van tevoren een goede maaltijd te eten samen met ongeveer een halve liter water. Zo zorg je ervoor dat je voldoende vocht en energie in je lichaam hebt tijdens het sporten. Mocht je het toch fijn vinden om direct voor het sporten nog iets te eten, kies dan voor iets lichts en kleins. Denk hierbij aan een schaaltje yoghurt of wat groenten.

Maar hoe zit het met eten na sporten? De maaltijd die je neemt na het sporten is een belangrijke maaltijd. Eten na sporten is cruciaal omdat dit bepaald hoe snel je spieren zich gaan herstellen. Hoe sneller jouw spieren zich herstellen, hoe sneller je ook weer aan de slag kan gaan met het trainen van deze spiergroepen. In principe zijn er drie doelen van een maaltijd na het sporten. Allereerst is het doel om je energie niveau weer goed te krijgen. Je hebt waarschijnlijk een hoop energie verbruikt tijdens het sporten. Ten tweede zijn eiwitten na sporten belangrijk voor de opbouw van spieren. Als laatste is het belangrijk dat je de juiste vitamines en mineralen binnenkrijgt voor groei en gezondheid.

Eiwitten na sporten

Zoals zojuist al gezegd zijn eiwitten na sporten goed voor de spieropbouw en herstel, maar waarom eigenlijk? De spieren in jouw lichaam zijn gemaakt van dynamisch weefsel. Door de dag heen, en zeker bij grote inspanningen, worden deze een beetje afgebroken en weer opgebouwd. Voor de opbouw van de spieren hebben deze onder andere eiwitten nodig. De eiwitten die je spieren nodig hebben komen binnen via voeding. Eiwitten na sporten zorgen dus ervoor dat jouw spieren de juiste stoffen heeft om weer op te bouwen. Je lichaam breekt de eiwitten af tot kleine bouwstenen, ook wel aminozurengenoemd. Deze aminozuren worden dan vervolgens gevormd tot precies de eiwitten die je spieren nodig hebben.

Eiwitten na sporten zijn niet alleen goed voor de opbouw van je spieren maar hebben nog veel andere voordelen voor je lichaam. Eiwitten na sporten zijn namelijk ook bouwstoffen voor de huid, organen en hormonen. 

Wat eten na sporten?

Eiwitten na sporten zijn dus van groot belang voor de opbouw van spieren en de rest van je lichaam. Maar wat kun je dan eten na sporten om dit zo snel mogelijk te bereiken? Naast eiwitten na sporten zijn er diverse andere voedingsstoffen die je kunnen helpen bij het herstel. Zo worden koolhydraten vaak gezien als een ‘slechte’ voedingsstof terwijl je lichaam dit juist nodig heeft na het sporten. Je lichaam verbrandt namelijk altijd eerst koolhydraten tijdens het sporten. Afhankelijk van je dieetdoel kun je er voor kiezen om juist veel of weinig koolhydraten te eten na het sporten. Als je wilt afvallen is het juist verstandig om wat minder koolhydraten te nemen. Als je juist wilt aankomen, dan kun je ervoor kiezen om wat meer koolhydraten dan gebruikelijk in te nemen. Een dieetschema samenstellen afhankelijk van je doel kan daarbij een handig hulpmiddel zijn.

Iets bedenken om te eten na sporten kan soms lastig zijn. Een bakje kwark met noten en fruit kan op zo’n moment een makkelijke optie zijn die ervoor zorgt dat al jouw voedingsstoffen weer zijn aangevuld. Ook een omelet met groente is een simpele maaltijd die alles bevat wat jij nodig hebt na het sporten. Verder zijn er nog tal van andere recepten te vinden die goed zijn als eten na sporten.

Voeding spieropbouw

Als je je specifiek wilt richten op spieropbouw dan zijn eiwitten het belangrijkste om op te focussen. Zoals uitgelegd in deze blog zorgen eiwitten voor een spoedig herstel en opbouw van de spieren. Toch is het belangrijk om te realiseren dat bewegen en sporten het belangrijkste is om spieren te kunnen opbouwen. Door alleen eiwitten te nemen zonder je spieren niet te trainen zal niet veel helpen. Het is namelijk belangrijk dat je spieren een beetje afbreken tijdens het sporten zodat de eiwitten deze weer kunnen opbouwen. Krachttraining is daarbij een goede manier om specifieke spiergroepen stevig te trainen.  Een goede balans tussen sporten en eiwitten na sporten is dus extra belangrijk. Eiwitten na sporten is dus zeker geen fabel en zal jou helpen bij de spieropbouw van je lichaam. Wil jij nu ook de perfecte balans tussen het sporten en de inname van eiwitten vinden? Bekijk dan zeker eens onze pagina voor een voedingsschema bij krachttraining.