Wat is je doelstelling?

Hoeveel calorieën zitten er in een banaan?

De banaan is de tweede meest gegeten fruitsoort in Nederland. Gemiddeld eten we in Nederland zo’n 20 gram banaan per dag. Ondanks de populariteit van het fruitsoort zit er eigenlijk maar heel weinig vitamine C in banaan als we deze vergelijken met andere fruitsoorten. Waar heeft de banaan zijn populariteit dan wel aan te danken? Als we kijken naar calorieën in bananen, is de banaan dan wel zo gezond als we denken?

Waarom is de banaan zo populair?

Zoals gezegd is de banaan de tweede meest populaire fruitsoort in Nederland. Een goede reden hiervoor is dat de banaan eigenlijk wordt gezien als het perfecte tussendoortje. Zo is de banaan makkelijk mee te nemen in je tas. Je hoeft een banaan ook niet te wassen en je krijgt over het algemeen geen vieze handen van het eten van banaan, ideaal dus! Door de hoeveelheid aan natuurlijke suikers krijg je van de banaan snel energie. Daarnaast is een banaan vaak meer vullend dan andere fruitsoorten door de hoeveelheid aan vezels. Samenvattend is de banaan dus ideaal om mee te nemen naar je werk als gezond tussendoortje.

Vezels en vitamines in een banaan

Een banaan bevat relatief weinig vitamine C maar heeft daarentegen wel een hoop andere vitamines en vezels. Zo bevat een banaan al meer dan 40% van de aanbevolen hoeveelheid vitamine B6 die je dagelijks binnen moet krijgen. Een banaan bevat in vergelijking met andere fruitsoorten een indrukwekkende hoeveelheid aan vezels en zetmeel. Vezels en zetmeel zorgen er voor dat je lichaam langzaam en verspreid over de dag aangesterkt wordt. Hierdoor blijft je energieniveau de hele dag stabiel waardoor je minder snel last krijgt van een dipje.

Ook qua vitamines en mineralen zit je met een banaan goed. Bananen bevatten namelijk een goed gehalte als het gaat om essentiële vitamines en mineralen. Bananen staan er dan ook om bekend dat ze een goede bron van kalium zijn. Kalium draagt bij een goede werking van je spieren en zenuwen. Kalium kan daarnaast ook bijdragen aan een normale bloeddruk. Op het gebied van vezels, vitamines en mineralen is de banaan dus zeker een goede optie. Doordat je energie krijgt van een banaan door de natuurlijke suikers en vezels is de banaan ideaal om als tussendoortje te nemen tijdens het werken.

Kcal banaan, is het wel gezond?

Ondanks dat de banaan een bron aan vezels en vitamines is, wordt er toch wel eens gezegd dat een banaan niet zo gezond is. De reden hiervoor is waarschijnlijk dat de banaan relatief hoog in calorieën is als we deze vergelijken met andere fruitsoorten. De kcal banaan per stuk is gemiddeld zo’n 100 calorieën.  Als we dit vergelijken met andere populaire fruitsoorten dan heeft de banaan inderdaad een vrij hoog gehalte aan calorieën. Zo hebben appels gemiddeld zo’n 72 calorieën en kiwi’s maar 50. Banaan is dus zeker een fruitsoort met een hoog aantal calorieën. Als we de banaan kcal overigens gaan vergelijken met onze totale energiebehoefte op een dag, valt dit reuze. Wanneer je op een dag namelijk zo’n 2000 tot 2500 calorieën verbrand, is de banaan kcal helemaal niet zo veel.

Ook bestaat de banaan uit zo’n 20 gram koolhydraten. Dit is een relatief hoog getal als we dit vergelijken met andere fruitsoorten. Over het algemeen worden koolhydraten gezien als dikmakers, maar het is belangrijk om te weten waaruit de koolhydraten bestaan in een banaan. De koolhydraten in een banaan bestaan namelijk uit zetmeel. Een groot gedeelte hiervan bestaat zelfs uit resistent zetmeel. Resistent zetmeel betekent dat het zetmeel bestand is tegen de spijsvertering waardoor het in feite niet veranderd totdat het je dikke darm bereikt. Omdat het zetmeel niet je dikke darm bereikt krijgt het zetmeel de mogelijkheid om je vriendelijke darmbacteriën te voeden. De koolhydraten in banaan zijn dus lang zo slecht niet. Koolhydraten hebben sinds een aantal jaren een slecht imago gekregen omdat ze er voor kunnen zorgen dat je dikker wordt. Je lichaam heeft koolhydraten echter hard nodig om energie uit te krijgen. In principe is het belangrijk dat je de koolhydraten uit een gezonde bron haalt. De reden hiervoor is omdat er in gezonde bronnen naast koolhydraten ook heel veel andere voedingsstoffen zitten. Hierdoor kom je dus minder snel aan ook al krijg je toch koolhydraten binnen.

Een banaan als vervanger voor een ongezond tussendoortje

Een banaan bevat natuurlijke suikers en heeft daardoor een zoete smaak. De zoete smaak maakt de banaan het perfecte tussendoortje als vervanger voor andere bewerkte lekkernijen. De natuurlijke suikers in een banaan zijn heel anders dan de bewerkte suikers die in voorverpakte tussendoortjes zitten. Door de andere voedingsstoffen die ook nog in banaan zitten is een banaan een veel betere optie dan de meeste andere tussendoortjes. Daarnaast ben je sowieso goed bezig met het eten van bananen, omdat fruit in de schijf van vijf staat. Door de schijf van vijf te hanteren weet je zeker dat je goed bezig bent op het gebied van voeding. Fruit eten is een belangrijk onderdeel van deze schijf waardoor een banaan eten dus sowieso een goede keuze is.

Groene banaan of rijpe banaan?

Wat veel mensen niet weten is dat een rijpe banaan een stuk meer suikers bevat dan een groene banaan. De enzymen in bananen zetten het zetmeel in een banaan om in fruitsuiker tijdens het rijpingsproces. Hoe rijper de banaan, hoe meer suiker dus. Dit proces zorgt er dan ook voor dat een rijpe banaan een stuk zoeter is dan een groene banaan. De hogere hoeveelheid suiker is zeker niet alleen maar slecht. De hogere hoeveelheid aan fruitsuiker zorgt er namelijk voor dat de banaan een stuk eenvoudiger is op te nemen door je darmen. Ook hebben rijpere bananen meer antioxidanten dan de minder rijpe bananen. Zowel rijpe als minder rijpe bananen hebben dus ieder zo zijn eigen voor- en nadelen. Je kunt zelf de afweging maken welke voor- en nadelen jij zwaarder vindt wegen.